Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

Toyota 2JZ Bottendel

Her har Speeding samlet motordeler for å bygge Toyota 2JZ bottendel. I tillegg til motordeler som stempler, veivstenger, kamrem, pakninger osv. får du også tips om hva man kan bruke av andre deler til sitt bygge. Ikke minst vil du få en god forståelse av hva som er tilgjengelig, og du kan enkelt sammenligne delene med hverandre. Ytterligere informasjon får du ved å klikke på hver enkelt produkt.

2JZ standard motorspesifikasjon
Motorkode: 2JZGE/GTE
Boremål: 86,00mm
Sylindervolum: 2997cc
Slag: 86,00mm
Ventiler: 24
Blokkhøyde: 219,00mm
Comp. forhold: 8,5:1
Volum i topp: 45,00cc
Topplokkspakning: 1,42mm
Vevstakslengde: 142,00mm

2JZ smidde stempler

Vanligvis holder man seg rundt original kompresjonsforholdet 8,5:1 (8,0:1 - 9,7:1). Lavere komp på stemplene trenger ikke å innebære et lavere kompresjonsforhold enn originalt. Planlagt topplokk samt tynnere topplokkspakning kompenserer raskt for dette. Det samme gjelder i den andre retningen. Brukes drivstoff med høyere oktan eller etanol, så tillates høyere kompresjonsforhold og dermed også en sterkere motor. Med hjelp av alle de forskjellige stemplene som tilbys, kan man kombinere sammen det pakken som passer best for formålet.
OBS Velg alltid første overdimensjon på stemplene hvis du ikke har fått godkjenning fra motorbygger om at blokken passer så fint at originaldimensjonen kan brukes.

Guide for å slipe inn stempelringer

2JZ veivstenger

2JZ veivstenger er 142mm lange originalt, og dette pleier også å være den gitte lengden på ettermarkedet. Med standard 86mm slag, 142mm veivstenger og 34mm kompresjonshøyde på stemplene, pleier man å havne på 8,0:1 - 9,7:1 i kompresjonsforhold, noe som tar deg langt over 1000hp om du ønsker. I-profil veivstenger anbefales da de tåler større krefter som oppstår.

Åtdragningsmoment veivstenger

2JZ Ramlager

Ved motoroppgraderinger pleier ramlager å bli byttet ut til alternativer fra ettermarkedet. Ramlager og andre lagre påvirkes negativt av for høy oljetemperatur. Denne kan raskt skene avgårde ved høye effektuttak og dårlig kjøling. Hold koll på motortemperaturen!

Guide for å montere motorlagre
Velge riktig lagerspill

2JZ Vevlager

Ved motoroppgraderinger pleier også veivlager å bli byttet ut til alternativer fra ettermarkedet. Disse finnes med standard oljefilm, men også som "HX" eller "STDX" i endelsen, som innebærer mer lagerspill - en tykkere oljefilm. Er oljetrykket innenfor "godkjent" område og et større lagerspill brukes, krever dette ofte en oljepumpe med høyere flow for at du ikke skal miste oljetrykket. Høye turtall med for lite lagerspill kan skape for høyt oljetrykk med andre problemer. Vevlager som sitter lenger ut på veivakslen påvirkes både av oljetemperatur, men de er også mer avhengige av oljetrykk, og derfor er korrekt lagerspill viktig!

Guide for å montere motorlagre
Velge riktig lagerspill

2JZ Smidd veivaksel

Original veivaksel klarer å håndtere virkelig høyt effektuttak, men et bytte kan være aktuelt av andre grunner. F.eks. hvis du skal stroke motoren ved å endre slaget.

2JZ Ramlageroverfall

Billets ramlageroverfall er nødvendig for 2JZ konkurransemotorer eller motorer med høye effektuttak. De fleste gatebiler med høye effektuttak bruker disse overfallene. Den økte effekten som 2JZ motorer ofte har, fører til sprekker og andre problemer med overfallene. OEM ramlageroverfall er ikke konstruert for de kreftene som oppstår ved fordobling eller til og med tredobling av effekten. Fungerer både med 2JZ-GTE-motoren som finnes i Supra turbo samt 2JZ-GE motoren som finnes i N/A modeller. Tenk på at blokket må linehonas med disse overfallene (dette gjelder uansett hvilke overfall man skal ha som ikke satt i motoren fra før). Vi anbefaler at du bruker helt nye ARP bolter og lagre når du installerer disse ramlageroverfallene.

 
 
 

2JZ Topplokkbolter

Når det kommer til topplokkbolter, så har ARP markedet. Helt klart. Alle vil dra sammen bunnblokken og topplokket med ARP-bolter. Kort sagt, 11mm ARP2000-bolter opp til cirka 1000hp. Over 1000hp til cirka 1500hp, så drar man topplokket med 11mm Custom Age 625+ bolter. Etter det, så lager man nye hull og bruker 12mm Custom Age 625+. Selvfølgelig kan man bruke Custom Age eller 12mm allerede med mindre effekt, men det er da ikke nødvendig. Men så klart, så avhenger det også helt av hva man skal bruke bilen til.

2JZ Ramlagerbolter

Ramlagerboltene kan være det enkleste av alt? I alle fall når man skal kjøpe dem. Da bruker man ARP2000. Har man 1000+ hp, så bruker man disse sammen med Billet ramlageroverfall. Klart. Hold koll på åtdragningsmomentet bare.

2JZ Topplokkspakning

Original er topplokkspakningen 1,42mm. Ved høye effektuttak er trykket i forbrenningsrommet også høyere. Dette gjør ofte at original topplokkspakning ikke kan holde tett. Derfor byttes denne til en oppgradert ettermarkedspakning. Toyota 2JZ original topplokkspakning skal klare ca 800hp, men ofte er ettermarked lettere å få tak i.

2JZ Pakninger

Uansett om en motor er original eller trimmet, så brukes de fleste pakningene uten noen form for oppgradering. Det er topplokkspakningen som er unntaket.

2JZ Kamrem

Kamremmen er ytterligere en viktig del i et motorbygg. Før ble det brukt racingkamremmer, men nå mer brukes materialer i OEM kamremmer som til og med er sterkere enn de tidligere racingkamremmene. Så det beste tipset her er å kjøpe en kamrem fra et kjent merke som Gates eller lignende. Viktig er også at strammere og løpehjul er av bra merke!

2JZ Multireim

2JZ har få problemer generelt, men ett problem er at multireimen hopper. Dette løses enkelt med et nytt feste for remstrammeren / servo. Sørg også for at multireimen er av god kvalitet så den ikke hopper og setter seg fast i kamremmen.

2JZ Oljepumpe

Standard oljepumpe eller oppgradert? Uansett bør man sørge for at oljepumpen er i god stand. Hvis ikke, risikerer også andre motorkomponenter å ta skade. Skal du bruke OEM oljepumpe, så kontroller denne nøye eller kjøp en ny hvis du er usikker på tilstanden. Skal du ha en oppgradert oljepumpe med høyere flow, så finnes det alternativer. Dette skjer som oftest når du har valgt større lagerspill.

2JZ Vannpumpe

Vannkjølingen påvirker også kjølingen av motorens olje. Sørg for at du har et velfungerende kjølesystem, så vil også olje temperaturen holde seg på gode nivåer.